Κυριακή 9 Νοεμβρίου 2014

ΕΚΡΗΓΝΥΟΜΕΝΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ

ΕΚΡΗΓΝΥΟΜΕΝΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ




«Κάθε μέρα μου στέλνουν δεκάδες βιβλία με ποιήματα. Ο καθένας παίρνει ένα κομμάτι χαρτί κι ένα μολύβι και γράφει. Και μετά, πάει σ’ ένα τυπογράφο, πληρώνει και βγάζει ένα βιβλίο. “Είμαι ποιητής” λέει! Και αυτόν θαυμάζεται. Κι αν τύχει και πάει η κουβέντα στην Παπαγιαννοπούλου και στο Δυο πόρτες έχει η ζωή κουνάει το κεφάλι του απαξιωτικά κι αποφαίνεται : “Η Ευτυχία είναι στιχουργός”. Δηλαδή, δεύτερο, παρακατιανό, “είδος”. Ενώ  αυτός που τύπωσε μια πλακετίτσα με  είκοσι “ποιήματα”, είναι … ποιητής!

Θυμάμαι έναν τέτοιο τύπο. Ερχόταν στο καφενείο, και, κάθε τόσο, μου έφερνε να διαβάσω ποιήματά του, σε συλλογές, που έβγαζε ο ίδιος. Τελείως ατάλαντος. Δήλωνε, όμως, “ποιητής”! Μπορεί να είχε και καρτ βιζίτ, που το γράφανε. Κάποτε, άκουσε ένα τραγούδι μου, που φαίνεται ότι του άρεσε ιδιαίτερα. Και με … παρασημοφόρησε! Μου είπε, με έκπληξη : “Μα, εσύ είσαι ποιητής!”. Δηλαδή, ό,τι και ο ίδιος, περίπου. Περίπου, όμως. Και πάντως χαμηλότερος!»(σελ. 44).

Αυτά γράφει ο Λευτέρης Παπαδόπουλος, στο βιβλίο του «Τα τραγούδια γράφουν την ιστορία τους»(εκδ. ΙΑΝΟΣ/2006), και, νομίζω, πως έχει δίκιο.

Αλλά, το διάβασα, μετά, αφού είχα τυπώσει 4(!) ποιητικές συλλογές(«Εκρηγνυόμενα όνειρα»/εκδ. ΙΩΛΚΟΣ – 1998, «Εξαγνισμός»/ εκδ. ΣΤΟΧΑΣΤΗΣ  - 2005, «Αστική γεωγραφία»/εκδ. ΣΤΟΧΑΣΤΗΣ – 2006 & «Υπήκοοι»/ εκδ. ΠΑΝΟΠΤΙΚΟΝ - 2008) …

Όμως, μην δικαιολογούμαι, πολύ πριν γράψω και τυπώσω, είχα διαβάσει την Κατερίνα Γώγου(«Ιδιώνυμο»/ εκδ. ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ - 1980) : «Εκείνο που φοβάμαι πιο πολύ/ είναι μη γίνω “ποιητής” … Μη με αποδεχτεί η ράτσα που μας έλιωσε/ για να με χρησιμοποιήσει … Μη μάθω μέτρο και τεχνική/ και κλειστώ μέσα σ’ αυτά/ για να με τραγουδήσουν / Μη με πιάσουν στην κούραση/ παπάδες κι ακαδημαϊκοί/ και πουστέψω … ». Αλλά, βλέπετε, η ανθρώπινη – κι ακόμα περισσότερο, η νεανική -  ματαιοδοξία, έχει μεγάλη δύναμη!

Γράφω, από έφηβος, ποιήματα, εργαζόμουνα, και, κάποια στιγμή, τα τύπωσα. Είμαι ποιητής; Όχι! Θα χρησιμοποιήσω το ποίημα του Μίλτου Σαχτούρη( «Ποιήματα», εκδ. ΚΕΔΡΟΣ / 1988, ΣΕΛ. 134) :

«Ο ΣΤΡΑΤΙΩΤΗΣ ΠΟΙΗΤΗΣ
Δεν έχω γράψει ποιήματα
μέσα σε κρότους
μέσα σε κρότους
κύλησε η ζωή μου

Τη μιαν μέρα έτρεμα
την άλλην ανατρίχιαζα
μέσα στο φόβο
μέσα στο φόβο
πέρασε η ζωή μου

Δεν έχω γράψει ποιήματα
δεν έχω γράψει ποιήματα
μόνο σταυρούς
σε μνήματα
καρφώνω»

 Ποιητής δεν δηλώνεσαι, αναγνωρίζεσαι, όχι από το σινάφι και τους δημοσιογράφους του, ούτε από τα βραβεία, αλλά από το Λαό!
Δεν είμαι ποιητής, ποιήματα έγραφα κάποτε, για να μπορούσα να αντέξω, να υπάρχω και να επικοινωνώ. Έχω, πια, μπει στα καλούπια μου, είμαι διαζευγμένος με 3 παιδιά, αλλά, η πνευματική περιπέτεια, ξεπερνάει κάθε κλισέ!

Τέσσερις ποιητικές συλλογές λοιπόν, και μια συμμετοχή σε ανθολογία(«Ανθολογία νέων Σαλαμινίων ποιητών», εκδ. ΣΤΟΧΑΣΤΗΣ/ 1999), σύνολο 84 τυπωμένα ποιήματα, από το 1998 ως το 2008. Τι κρατάω από όλα αυτά, αν θα έκανα, σήμερα, μια ανθολογία; 15! Κι ίσως είναι και πολλά!

Ο Μίλτος Σαχτούρης, είχε κάψει βιβλία του, κι είχε αποκηρύξει ποιήματά του, το ίδιο κι ο Καβάφης.

Ειλικρινά, δεν ξέρω αν τα αποκηρύσσω ή τα παραμερίζω, ή τα αφήνω παγωμένα στο τότε(μου) που γράφτηκαν. Πάντως κράτησα, από 3 αντίτυπα, απ’ το κάθε βιβλίο, για τα 3 παιδιά μου, για να με γνωρίσουν, και τα υπόλοιπα βιβλία πήγαν στην ανακύκλωση, για να είναι ωφέλιμα.

Αυτά τα 15 – και πάλι με επιφύλαξη – δημοσιεύω εδώ, κλείνοντας το κεφάλαιο έντυπη ποιητική συλλογή.

Προσωπικά, σήμερα, που γράφω αυτό το σημείωμα, έχω κλείσει και το κεφάλαιο ποίηση. Όμως, το 2006 – μετά τη γέννηση του πρώτου μου παιδιού, του γιου μου - για έναν ολόκληρο χρόνο, έγραφα, καθημερινά κι ασταμάτητα, εκατοντάδες ποιήματα, βρισκόμουν σε ένα, πραγματικά, εγκεφαλικό κρεσέντο. Ίσως αυτά, του συρταριού, που ακολουθούν(στα λινκς), να είναι κάπως καλύτερα, εσείς θα το κρίνετε…


- ΕΚΡΗΓΝΥΟΜΕΝΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ :

 http://www.e-orfeas.gr/special/darksideofmoon/7117-%CE%95%CE%9A%CE%A1%CE%97%CE%93%CE%9D%CE%A5%CE%9F%CE%9C%CE%95%CE%9D%CE%91-%CE%A0%CE%9F%CE%99%CE%97%CE%9C%CE%91%CE%A4%CE%91.html


- ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑΡΙΟ :




http://www.e-orfeas.gr/special/darksideofmoon/7134-%CE%A0%CE%9F%CE%99%CE%97%CE%9C%CE%91%CE%A4%CE%91-%CE%A3%CE%97%CE%9C%CE%95%CE%99%CE%A9%CE%9C%CE%91%CE%A4%CE%91%CE%A1%CE%99%CE%9F.html


- ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΣΕΛΗΝΗ :




 http://www.e-orfeas.gr/special/darksideofmoon/7157-%CE%A0%CE%BF%CE%B9%CE%AE%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1-%CE%97%CE%9B%CE%95%CE%9A%CE%A4%CE%A1%CE%99%CE%9A%CE%97-%CE%A3%CE%95%CE%9B%CE%97%CE%9D%CE%97.html



- ΤΟ ΣΩΜΑ ΤΟΥ ΠΟΙΗΤΗ :



 http://www.e-orfeas.gr/special/darksideofmoon/7177-%CE%A4%CE%BF-%CF%83%CF%8E%CE%BC%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%80%CE%BF%CE%B9%CE%B7%CF%84%CE%AE.html



- ΑΝΤΙΣΩΜΑΤΑ :





 http://www.e-orfeas.gr/special/darksideofmoon/7231-%CE%A0%CE%BF%CE%AF%CE%B7%CF%83%CE%B7-%CE%91%CE%9D%CE%A4%CE%99%CE%A3%CE%A9%CE%9C%CE%91%CE%A4%CE%91.html

- ΠΕΝΘΙΜΗ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ :




 http://www.e-orfeas.gr/special/darksideofmoon/7334-%CE%A0%CE%AD%CE%BD%CE%B8%CE%B9%CE%BC%CE%B7-%CE%B3%CE%B5%CF%89%CE%BC%CE%B5%CF%84%CF%81%CE%AF%CE%B1.html


- ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΟΝΕΙΡΟΥ :




 http://www.e-orfeas.gr/special/darksideofmoon/7555-%CE%9C%CE%B5%CF%84%CE%B1%CE%BC%CE%BF%CF%81%CF%86%CF%8E%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%BF%CE%BD%CE%B5%CE%AF%CF%81%CE%BF%CF%85.html


- ΣΕ ΧΡΟΝΟ ΑΟΡΙΣΤΟ ΕΡΩΤΙΚΟ :



 http://www.e-orfeas.gr/special/darksideofmoon/7597-%CE%A3%CE%B5-%CF%87%CF%81%CF%8C%CE%BD%CE%BF-%CE%B1%CF%8C%CF%81%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF-%CE%B5%CF%81%CF%89%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C.html



Τάσος Καραντής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου